MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
3 maja środa 2017

18:00
Święto konstytucji 3. maja. Dzień Muzyki Polskiej.
Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych.

Bezpłatne zaproszenia do obioru w kasie biletowej
Filharmonii Opolskiej w dniu koncertu od godz. 17:30.
Ilość miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa
w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.

Filharmonicy Opolscy
Jakub Chrenowicz – dyrygent
Adam Kośmieja – fortepian

Program:
Bolesław Szabelski – Toccata z Suity op. 10
Fryderyk Chopin – Fantazja na tematy polskie A-dur op. 13
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową
Stanisław Moniuszko – Polonez koncertowy A-dur

Miejsce: Sala koncertowa


Święta narodowe mają w sobie coś z urodzinowych kartek z życzeniami: wypada o nich pamiętać, choć trudno je uznać za szczególnie fascynujące. A gdyby tak nudną laurkę zamienić na coś przemyślanego i niebanalnego?

Specjalny koncert Filharmoników Opolskich upamiętni 226 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz mijające dokładnie tego samego dnia 96 lat od wybuchu III powstania śląskiego. Konstrukcja jego programu przypomina muzyczno-geograficzną szachownicę.

Wieczór rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego: niespełna pięciominutowy, wirtuozowski utwór orkiestrowy. Tytuł nawiązuje do popularnej formy barokowej – autor Toccaty żył jednak na przełomie XIX i XX wieku. W kręgach muzycznych zapamiętany został jako współtwórca śląskiej szkoły kompozytorskiej, a jego związek z tym regionem jest szczególnie interesujący i pośrednio powiązany właśnie z III powstaniem śląskim.

O Chopinie w Polsce nie trzeba nikomu opowiadać. W szkołach ogólnokształcących nie każdy nauczył się dźwiękowego alfabetu – ale ze świecą szukać osób, które nie musiały zapamiętać chociaż kilku podstawowych faktów z życia najbardziej rozsławionego w świecie polskiego kompozytora. Adam Kośmieja – pianista oraz znany już opolskiej publiczności dyrygent – Jakub Chrenowicz – zinterpretują wspólnie chopinowską Fantazję na tematy polskie A-dur op. 13.

Symetrię wpomnianej wcześniej szachownicy zagwarantuje powrót na XX-wieczny Śląsk. Henryk Mikołaj Górecki – Ślązak z urodzenia i wyboru, zasłynął przede wszystkim jako autor wielkich kompozycji wokalno-instrumentalnych (jak np. Symfonia pieśni żałosnych czy Beatus vir). Swój Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową osobiście nazywał... wybrykiem! Niezachwiana motoryka, złowieszcze brzmienie przeplatane harmonicznymi odprężeniami – Koncert zawsze wzbudza w słuchających szeroką gamę silnych emocji. Wykonanie Adama Kośmieji, szczególnego ambasadora polskiej muzyki współczesnej z pewnością będzie nimi wyraźnie naznaczone.

Ostatnim elementem wieczoru będzie na powrót Warszawa i wiek XIX. Stanisław Moniuszko (słusznie) utożsamiany jest z polską operą narodową. Filharmonicy Opolscy pod batutą Jakuba Chrenowicza tym razem zaprezentują jednak jego mniej znaną kompozycję – Poloneza koncertowego A-dur. Dzieło to jest dostojne, ale nie pompatyczne; melodia zapada w pamięć.
A pamiętać warto – zwłaszcza to, co i dlaczego świętujemy.   

fot. Justyna Andrzejewska

 

JAKUB CHRENOWICZ

W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego.
Obecnie pracuje na stanowisku asystenta na macierzystej uczelni.

Artysta koncertował z takimi orkiestrami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi.   W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (m.in. Święto Wiosny Igora Strawińskiego).
W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze (Tańczmy Bacha).
W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia.
Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską,  Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Bartłomiejem Niziołem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Palecznym.


fot. Marcin Szpak

Adam Kośmieja – absolwent nowojorskiej Manhattan School of Music w klasie Solomona Mikowsky'ego (2011), w latach 2007-2011 wyróżniony stypendium im. Harolda i Helen Schonbergów (pamięci wybitnego krytyka muzycznego „New York Times'a”). Obecnie finalizuje swój przewód doktorski pod okiem prof.Katarzyny Popowej-Zydroń i prof.Jerzego Sulikowskiego na bydgoskiej Akademii Muzycznej, gdzie także pracuje jako wykładowca i pedagog.

Umiejętności pianistyczne doskonalił podczas prestiżowych kursów mistrzowskich pod kierunkiem: Paula Badury-Skody, Gary’ego Graffmana, Ivana Moraveca, Borisa Bermana, Andrei Gavrilova, Mikhaila Voskresensky’ego, Lang Langa, Diny Joffe. Korzystał także z konsultacji Arie Vardiego, Dmitrija Bashkirova, Ewy Pobłockiej, Davida Dubala.  Zainteresowania kompozytorskie rozwijał u J. Marka Stambaugha, w dziedzinie kameralistyki zaś był członkiem zespołu (trio: skrzypce, klarnet, fortepian) prowadzonym przez Davida Krakauera.

Czynnie uczestniczył w wielu festiwalach muzycznych, m.in.: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Shenzhen International Music Festival "Belt & Road" w Chinach, Międzynarodowym Sympozjum Muzyki Elektroakustycznej w Toronto, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2013), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizulanych "Mózg Festival", Journess Polonaise a Toulouse we Francji, International Piano Festivals w Hiszpanii.

Kilkakrotnie uhonorowany został pierwszą nagrodą w konkursach pianistycznych: Konkursie im. Mieczysława  Münza w Nowym Jorku (2009), Konkursie Chopinowskim Columbia University w Nowym Jorku (2010) oraz Konkursie im. Josefa Suka w ramach Międzynarodowego Festiwalu Prague Music Performance Institute & Festival (2013).

Grę na fortepianie rozpoczął jako sześciolatek  i przez 13 lat zgłębiał jej tajniki w klasie prof.Ludmily Kasjanenko. Zadebiutował jako solista w wieku jedenastu lat z bydgoską orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis Koncertem A-dur KV 414 W. A. Mozarta.
Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Wystąpił w wielu metropoliach USA, m.in.: nowojorskich salach koncertowych Weill Recital Hall, w Carnegie Hall, Yamaha Concert Artist's Hall, w Los Angeles, San Diego, Chicago, nadto w: Kanadzie, Japonii, Chinach, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Rumunii, Włoszech i Czechach. Wystąpił pod batutą  Jacka Kaspszyka, Wojciecha Michniewskiego, José Maria Florencio, Alexandra Liebreich'a, Szymona Bywalca, Lin Daye, Jerzego Swobody.

Repertuar i doświadczenia koncertowe artysty obejmują dzieła od baroku po muzykę współczesną, w tym elektroniczną i eksperymentalną. Promując muzykę najnowszą, która zajmuje uprzywilejowane miejsce wśród artystycznych zainteresowań Adama Kośmieji, wspólnie z pianistą jazzowym Christianem Sandsem (nominowanym do nagrody Grammy 2014) stworzyli projekt "3xPiano" (2009-2011), łączący elementy muzyki jazzowej, klasycznej i elektronicznej. Artysta współpracuje również z nowojorską pianistką Jenny Q Chai, formując dynamiczny duet fortepianowy oraz z polskim kompozytorem Stefanem Węgłowskim nad autorskim projektem muzyki minimalistycznej z użyciem środków elektronicznych.
W 2016 roku wydał album w wytwórni DUX na którym znalazł się komplet dzieł na fortepian solo Kazimierza Serockiego.

Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Z inicjatywy Muzeum Śląska Opolskiego Sejmik Województwa Opolskiego ogłosił rok 2017 Rokiem Alfonsa Zgrzebnioka. Ten wybitny syn Ziemi Opolskiej urodził się w Dziergowicach 16 sierpnia 1891 roku.  W czasie I Wojny Światowej został wcielony do armii niemieckiej; trzykrotnie ranny w 1917 r. awansował na stopień porucznika. Od stycznia 1919 r. działał w Polskiej Organizacji Wojskowej Górnego Śląska, w której był komendantem pow. kozielskiego, a od 7 sierpnia 1919 r. komendantem głównym aż do przekształcenia jej w Centralę Wychowania Fizycznego, a później Dowództwo Obrony Plebiscytu. Był dowódcą      I i II powstania śląskiego, zaś w III powstaniu był szefem oddziału personalnego Naczelnej Komendy Wojsk Powstańczych, a później doradcą wojskowym przy sztabie 1 Dywizji Powstańczej. Po powstaniach pracował jako nauczyciel gimnazjalny i urzędnik państwowy, w 1934 r. został mianowany wicewojewodą białostockim. Założyciel Związku Byłych Powstańców. Zmarł 31 stycznia 1937 roku i został pochowany w Rybniku.
Sejmik Województwa Opolskiego ogłosił rok 2017 Rokiem Alfonsa Zgrzebnioka. Animatorem tych obchodów jest Muzeum Śląska Opolskiego. W 80. rocznicę śmierci Alfonsa Zgrzebnioka ps. Rakoczy  31 stycznia 2017 r. na posiedzeniu Sejmiku Województwa Opolskiego nastąpi uroczysta inauguracja obchodów.

 

Jan Cybis (1897, Wróblin k. Głogówka – 1972, Warszawa)

Wybitny polski malarz, urodzony we Wróblinie koło Głogówka na Opolszczyźnie. Studiował we Wrocławiu i w Krakowie, m.in. u Ottona Müllera, Józefa Pankiewicza i Józefa Mehoffera. Wraz z kolegami z krakowskiej akademii, współtworzył grupę kapistów - studentów Pankiewicza, którzy zawiązali „Komitet Paryski" i wyjechali do Paryża, aby tam kontynuować naukę malarstwa.

Od 1945 Cybis był profesorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W okresie powojennym odniósł znaczne sukcesy o znaczeniu europejskim - otrzymał prestiżową nagrodę Guggenheima, wystawiał swe prace w Europie i Ameryce. W 1965 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie  odbyła się wielka monograficzna wystawa jego prac.

Jan Cybis, reprezentując w malarstwie nurt zwany koloryzmem, zdołał wypracować sobie własny, łatwo rozpoznawalny styl – ekspresyjnie, grubo kładziona farba, bogata faktura i ciągłe dążenie do – jak mówił – kolorystycznego rozstrzygnięcia obrazu, to jego podstawowe wyróżniki.

Po śmierci Cybisa w grudniu 1972 roku, Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków ustanowił nagrodę jego imienia. Jest to obecnie najważniejsza nagroda za wybitne osiągnięcia w malarstwie przyznawana w Polsce.