MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
6 października piątek 2017

19:00
XIV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim.
Wojciech Rodek – dyrygent
Celina Kotz – skrzypce
Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy – III Symfonia a-moll Szkocka op. 56
Max Steiner – Suita z filmu Casablanca
Franz Waxman – Fantazja na tematy z opery Carmen
Erich Korngold – Suita z filmu Adventures of Robin Hood

Bilety 20 zł
Bilety ulgowe 10 zł

Abonamenty

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Wojciech Rodek – dyrygent
Celina Kotz – skrzypce

Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy – III Symfonia a-moll Szkocka op. 56/F
Max Steiner – Suita z filmu Casablanca
Franz Waxman – Fantazja na tematy z opery Carmen
Erich Korngold – Suita z filmu Adventures of Robin Hood

Miejsce: Sala koncertowa


 

Kultura i sztuka rozwijają się najdoskonalej wtedy, gdy udaje im się pokonywać geograficzne granice. A jednak tożsamość sztuki – nawet tej nieograniczonej – pozostaje ważna. Czasem nawet istotniejsza dla odbiorców, niż dla samych twórców.

Tę tożsamość na Śląsku Opolskim – miejscu współistnienia kultur – od lat pielęgnuje Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Niemców. Tym razem, program koncertu symfonicznego w ramach XIV Dni Kultury Niemieckiej zbudowany został wokół autorów, którzy inspiracje znajdowali... z dala od domu.

III Symfonia a-moll op. 56 Felixa Mendelssohna to dzieło stanowiące reminiscencje szkockich przygód kompozytora. Mendelssohn nie spieszył się z jej ukończeniem – premierowe wykonanie odbyło się trzynaście lat po skreśleniu pierwszych dźwięków partytury. Być może dopiero wtedy wspomnienia dojrzały do miary wybitnego twórcy.

Drugą część koncertu wypełni wielowątkowa opowieść. Będzie to historia kina, niezapomnianych filmowych obrazów i jednych z pierwszych Oscarów za filmową muzykę. Będą to także dzieje kompozytorów, którzy swoje miejsce w pierwszej połowie XX wieku odnaleźli w fabryce snów. Warto podkreślić, że jeden z nich – Franz Waxman – około 1915 roku zamieszkał w Opolu i tutaj właśnie rozpoczął swoją edukację muzyczną. Jego Fantazja na tematy z opery Carmen (którą zaprezentują Filharmonicy Opolscy pod batutą Wojciecha Rodka oraz solistka – Celina Kotz) pochodzi z filmu Humoresque wytwórni Warner Bros. i po dziś dzień jest jedną z najchętniej wykonywanych przez wirtuozów skrzypiec pozycją koncertową.

CELINA KOTZ  jest jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia w Polsce. Jej interpretacje zachwycają publiczność i budzą uznanie jury wielu konkursów. Jest ona laureatką pierwszych nagród na Malta International Music Competition, IX Ogólnopolskim Konkursie im. Z. Jahnkego, III Ogólnopolskim Konkursie im. Eugenii Umińskiej, Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Ernsta i Szymanowskiego czy Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini, zdobywczynią Grand Prix XXX Międzynarodowego Konkuru im. Prof. Nedyalki Simeonovej w Haskovo oraz Music Festival & Master Class w Pile, a także II nagrody na XXI Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa, półfinalistką oraz laureatką trzech nagród pozaregulaminowych, w tym nagrody publiczności XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

W 2016 roku podczas trasy koncertowej po USA debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall, występowała też w wielu krajach Europy oraz Azji. Artystka wielokrotnie koncertowała z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych m.in., Hofer Symphoniker, Kunitachi Symphoniker czy Euro Symphony SFK Orchestra, Filharmonii Poznańskiej, Bałtyckiej, Śląskiej, Opolskiej, Sudeckiej czy Zielonogórskiej,  współpracując z dyrygentami światowej sławy takimi jak Christoph Poppen czy Jose Maria Florencio.
Współtworzy „Trio im.Wiłkomirskich” nad którym patronat objęli Wanda i Józef Wiłkomirscy, a którego debiutancka płyta ukazała się w grudniu 2016 roku.  Celina  jest także członkiem Hulencourt Soloist Chamber Orchestra stacjonującej w Brukseli.

Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Poznania, Stowarzyszenia Business and Professional Women's Club, a także fundacji Pro Bono Musicae i Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Celina Kotz swoją przygodę ze skrzypcami rozpoczęła w wieku 6 lat. Obecnie doskonali swe umiejętności pod okiem prof. Bartosza Bryły oraz Jarosława Nadrzyckiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także współpracowała  z prof. Stefanem Kamilarovem w ramach programu Erasmus na Universitat fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez największe sławy wiolinistyki.

Materiały: Źródło własne artysty

Wojciech Rodek
Urodził się w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz w Instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. Po zdobyciu w 2003 roku II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku rozpoczął współpracę z orkiestrami symfonicznymi w Polsce. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta-dyrygenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od tego czasu współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Sinfonia Varsovia.
Ważne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka operowa. Przygotowywał premiery m.in. dla Theatre Montansier w Wersalu - Apollo i Hiacynt Mozarta, dla Xanten Sommerfestspiele - Czarodziejski flet Mozarta, dla Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu - My Fair Lady Loewego i Zemstę Nietoperza Straussa, dla festiwalu Wratislavia Cantans - Małego Kominiarczyka Brittena. Regularnie gości z zespołem Opera Polska w najważniejszych salach koncertowych Europy, m.in. w Bazylei, Bernie (Casino), St. Gallen (Tonhalle), Dreźnie (Kulturpalast), Hamburgu (Musikhalle), Monachium (Philharmonie am Gasteig), Salzburgu (Grosses Festspielhaus), Stuttgarcie (Beethovensaal), Wiedniu (Konzerthaus), Zurichu (Tonhalle).
Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki i filmowej i symfonicznej, m.in. VII Symfonia Angela Illaramendiego dla wytwórni Karonte z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. W jego najbliższych planach znajdują się liczne nagrania z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia i The Film Harmony Orchestra.
Wojciech Rodek jest pracownikiem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki.

Materiały: Źródło własne artysty