MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
20 kwietnia piątek 2018

19:00
Koncert Symfoniczny
Przemysław Neumann – dyrygent
Veriko Tchumburidze /Gruzja/ – skrzypce
Program:
Karol Kurpiński – Uwertura do opery Pałac Lucypera
Ludwig van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica

Bilety 40 zł
Bilety ulgowe 20 zł

Abonamenty

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Przemysław Neumann
– dyrygent
Veriko Tchumburidze – skrzypce (Laureatka I nagrody XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu)

Program:
Karol Kurpiński – Uwertura do opery Pałac Lucypera
Ludwig van Beethoven – Koncert skrzypcowy  D-dur op. 61
Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica

Miejsce: Sala koncertowa

Beethoven – zaprzysięgły kawaler, gwałtownik, gbur z wieloma dziwnymi przyzwyczajeniami.  Ale geniuszowi wiele można wybaczyć.

Muzyka polskiego klasyka, Karola Kurpińskiego, zestawiona z wykraczającą już poza tę epokę twórczością ostatniego klasyka wiedeńskiego brzmi bardzo obiektywnie i lekko. Zaskakujące więc, że Kurpiński był od Beethovena o piętnaście lat młodszy. W rozpoczynającej koncert Uwerturze do opery Pałac Lucypera autor Warszawianki zawarł historię starego zamku, nocy i duchów. Opowieść ta brzmi jednak jakby z przymrużeniem oka. Momenty napięcia przykuwają uwagę i budują ujmującą narrację, a całość jest jak dobra przystawka – nie syci, ale raczej przyjemnie budzi apetyt.

Pięć lat przed Pałacem Lucypera powstał Koncert skrzypcowy D-dur Ludwiga van Beethovena. Podobno kompozytor ukończył go na dwa dni przed premierą – jak łatwo się domyślić, samo dzieło i wykonujący solową partię (niemalże bez przygotowania) Franz Clement nie spotkali się więc z przychylnymi recenzjami. Złośliwi zresztą do dziś określają utwór mianem studium gam i pasaży. I mają absolutną rację. Jest to równocześnie jedno z największych arcydzieł gatunku, a owe pasaże, śpiewnie unoszące się ponad orkiestrą, wymagają od skrzypka ogromnej dojrzałości, znakomitego warsztatu, precyzyjnej intonacji, niezwykłej wyobraźni i dużej pokory względem muzyki. Veriko Tchumburidze – laureatka I nagrody XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu – zasłynęła jako wulkan energii. Jej spotkanie z wyważoną partyturą Beethovena będzie zatem dla słuchaczy czymś zupełnie nowym.

III Symfonia Es-dur Eroica z 1804 roku to najstarsza kompozycja tego koncertu. Historia beethovenowskiego wzburzenia i usunięcia z tytułowej karty dzieła dedykacji dla niegdyś podziwianego Napoleona, jest jedną z częściej i chętniej powtarzanych muzycznych dykteryjek. Wydaje się jednak, że odwraca ona uwagę od samej (fenomenalnej!) muzyki – a szkoda, bo jest to symfonia naprawdę przełomowa. Chyba po raz pierwszy w dziejach, kompozytor nie opisuje dźwiękami świata i emocji – ale je generuje, stwarza. Cztery rozbudowane części (a wśród nich słynny Marsz żałobny) składają się na koncepcję, która przekracza wszystkie ówczesne granice w sztuce. Pomimo upływu ponad dwustu lat, dobrze zrozumiana i zagrana Eroica wciąż wywiera piorunujące wrażenie – i to po obu stronach sceny.

 

 

Strefa
Gwiazd