MENU

REPERTUAR
Zobacz repertuar
18 maja piątek 2018

19:00
Koncert symfoniczny
Kai Bumann – dyrygent
HERBERT PIANO TRIO
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Cosi fan tutte
Ludwig van Beethoven – Koncert potrójny C-dur op. 56
Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200

Bilety 20 zł
Bilety ulgowe 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Kai Bumann
– dyrygent
HERBERT PIANO TRIO
Joanna Kreft
– skrzypce
Dominik Płociński – wiolonczela
Bartłomiej Wezner – fortepian

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Cosi fan tutte
Ludwig van Beethoven – Koncert potrójny C-dur op. 56
Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200

Miejsce: Sala koncertowa

Trzech wiedeńczyków – choć tym razem nie w typowym zestawieniu klasyków wiedeńskich – to koncertowa pochwała niemoralności. I kto mówi, że w filharmoniach gra się muzykę poważną?

Cosi fan tutte to dwuaktowa opera buffa, którą Mozart skomponował na rok przed śmiercią. Tytuł Tak czynią wszystkie dopełnia wiele mówiące zdanie: ...czyli szkoła kochanków. Amadeusz pracując nad muzyką do rubasznego libretta Lorenza da Ponte musiał czuć się jak ryba w wodzie – sam wysoko cenił uciechy życia, co dość dosadnie ukazuje słynny film Miloša Formana. Uwertura do Cosi fan tutte otworzy koncert, w którym Filharmoników Opolskich poprowadzi Kai Bumann, niemiecki dyrygent o silnych związkach z Polską i wytrawny znawca muzyki epoki klasycyzmu.

Zachowując perfekcyjną chronologię zdarzeń, w centrum wieczoru znajdzie się Koncert potrójny C-dur Ludwiga van Beethovena. Koncerty pisane dla grup solistów były domeną barokowych twórców, gdyby jednak zapytać obytego melomana o najsłynniejszy koncert dla trojga solistów – z pewnością bez wahania wymieniłby nazwisko Beethovena. Skrzypce, wiolonczela i fortepian tworzą w muzyce kameralnej najpopularniejszy (wraz z kwartetem smyczkowym) i zupełnie samowystarczalny skład zespołu. Kiedy zespół taki zasiada przed orkiestrą, powstaje zupełnie nowa jakość brzmienia łącząca wysokiej próby kameralistykę z tym wszystkim, co cenimy w grze solistów. Na scenie Filharmonii Opolskiej Koncert potrójny C-dur wykonają muzycy, którzy pracują razem na co dzień, tworząc formację o intrygującej nazwie: Herbert Piano Trio.

Miłosne podboje gniewnego Beethovena pozostawiły trwały ślad w jego dziennikach i zeszytach korespondencyjnych, z których korzystał po utracie słuchu. A co z sympatycznym Franciszkiem Schubertem? Fritz Spiegel, autor książki Miłości wielkich kompozytorów pisze tak: „Komponował szczerą i żarliwą muzykę, ale nie pozostawił po sobie ani jednego miłosnego listu.” Schubert nawet w swoim pamiętniku skreślił jedynie słowa dotyczące fascynacji... muzyką Mozarta. O jego uczuciowości (nie zawsze idącej w parze z moralnością) świadczy kilkaset miłosnych pieśni oraz fakt, iż umarł na syfilis mając zaledwie trzydzieści jeden lat. III Symfonia D-dur jest taka jak sam Schubert – skromna, ale promienna. Wiodący w wielu miejscach klarnet przydaje partyturze uroku i gracji. Tej muzyki po prostu przyjemnie się słucha. A przyjemność to w życiu całkiem istotna sprawa.  



KAI BUMANN Urodził się w Berlinie w 1961. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986–1992, jako dyrygent, współpracował na stałe z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami, m.in. takich oper, jak: Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza, Salome Straussa i Lulu Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego. Od wielu lat jest blisko związany z polską sceną i estradą muzyczną. Po zdobyciu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w 1994 rozpoczął, trwającą do dziś, współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, Pasja wg św. Łukasza Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery takie, jak: Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulik sewilski Rossiniego, Tosca Pucciniego czy Aida Verdiego. W 1997 objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem tym przygotował premiery m.in.: Czarodziejskiego fletu i Don Giovanniego Mozarta, Balu maskowego Verdiego oraz Czarnej maski Pendereckiego. W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998–2003 gościł regularnie w berlińskiej Deutsche Oper. Od początku 2004 do maja 2013 był stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął, przygotowując muzycznie premierę Falstaffa Verdiego (2003). Z zespołem WOK odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007, dyrygując operą Mozarta Don Giovanni. Od września 2008 do czerwca 2012 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W sezonach 2013 – 2015 Kai Bumann był pierwszym gościnnym dyrygentem w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Od września 2015 jest szefem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 2010 prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Gdańsku

 

Herbert Piano Trio
Powstałe jesienią 2013 roku Herbert Piano Trio, jako patrona przyjęło postać wielkiego polskiego poety Zbigniewa Herberta, rozpoczynając w 2014 roku współpracę z Fundacją im. Herberta w Warszawie. Zespół tworzą Bartłomiej Wezner – fortepian, Joanna Kreft – skrzypce i Dominik Płociński – wiolonczela. Muzycy są absolwentami wybitnych profesorów i artystów: Ewy Poblockiej, Marcina Baranowskiego i Andrzeja Bauera.         
Trio zadebiutowało w Studiu Koncertowym  Polskiego Radia w Katowicach i od tego momentu stale poszerza repertuar, który obejmuje utwory od klasycyzmu do muzyki współczesnej.
W 2015 roku Bartłomiej Wezner wraz z Joanną Kreft, jako Herbert Duo, zostali laureatami  Academie de Musique w  Lozannie, International Chamber Music Competition "Premio Trio di Trieste" w Trieście oraz International Beethoven Competition w  Lusławicach. W kwietniu 2016 roku Herbert Piano Trio zostało półfinalistą prestiżowego 7. International Joseph Joachim Wettbewerb w Weimarze (Niemcy).
W 2015 roku zespół zakwalifikował się także  do udziału w  International Masterclasses w Bonn. Była to wyjątkowa okazja do uczestnictwa w lekcjach z Jean Paul Trio oraz Clivem Brownem, a także występu w sali Beethoven - Haus.
Specjalne miejsce w emploi Herbert Piano Trio zajmuje interdyscyplinarny projekt łaczący muzykę z recytacją wierszy Zbigniewa Herberta. Na styl wykonawczy zespołu największy wpływ miały zajęcia na kursach mistrzowskich oraz  lekcjach z Gregorem Siglem z Artemis Quartett oraz pianistą Marcinem Sikorskim.

Joanna Kreft (skrzypce)
Jest absolwentką, a obecnie asystentką prof. Marcina Baranowskiego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
W 2011 roku  otrzymała dwie nagrody specjalne podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.  Za zdobycie Grand Prix Master Class & Music Festival w Pile w 2012 otrzymała nagrodę w postaci koncertów z orkiestrami polskimi.
Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, programów stypendialnych Młoda Polska i Jutting – Stiftung Stendal.  Półfinalistka Międzynarodowych Konkursów im. Yehudi Menuhina w Oslo oraz im. Josepha Joachima w Hannoverze. W 2013 r. zakwalifikowała się Seiji Ozawa International Academy w Szwajcarii, pracując pod okiem Nabuko Imai, Sadao Harady, Pameli Frank oraz Kazuki Yamade.
Poszerza swoje zainteresowania o fidel,  a także skrzypce barokowe, współpracując z Orkiestrą Arte dei Suonatori.
Jako solistka grała z takimi orkiestrami jak Orkiestra Kameralna Polskiego Radia  Amadeus, Aukso, Collegium F, Feel’Harmony, Münchener Kammerorchester, the State Youth Orchestra of Armenia.
          

Dominik Płociński (wiolonczela)
W lutym 2013 roku został laureatem II nagrody IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W maju 2013 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury zwyciężając w Koncercie Roku z najlepszymi studentami polskich uczelni muzycznych.
Laureat wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. IV Konkursu Wiolonczelowego im. D. Poppera w Varpalocie (Węgry, 2009), Młodzieżowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (2006).
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Bauera. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Lwowskiej, Sali Balowej w Łańcucie oraz Royal Festival Hall w Londynie. W 2016 roku został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultuiry i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.
Jest członkiem Warszawskiej Grupy CELLONET z którą koncertował na wielu festiwalach, m.in. Premiery we Lwowie, Kody w Lublinie, Festiwal im. Bronisława Hubermana w Częstochowie, Artus Jazz Festival, Festiwal Prawykonań w Katowicach.

Bartłomiej Wezner (fortepian)
Zwycięzca (wraz z BMF Piano Trio) konkursów St Martin’s Chamber Music Competition w Londynie (2011), XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Thessalonikach (Grecja, 2010) oraz uczestnik ARD Musikwettbewerb w Monachium (2013). Wraz z Agatą Schmidt (mezzosopran) został Laureatem 50th International Vocal Competition, Hertogenbosch (2014, Holandia) w kategorii Lied Duo oraz III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2010). Laureat konkursów w Lozannie, Trieście i Lusławicach.
Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie
Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie(Czechy,2008).
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Ewy Pobłockiej. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux i Acte Préalable.